De eerste week dat ik goedkoper boodschappen wilde doen zit erop, en ik begon verdorie meteen met een tegenvaller.
Lees maar even mee.
Ik had vorige week dinsdag nog wel met zoveel vertrouwen in m’n plan om in februari geld te besparen op de supermarkt. M’n budget had ik op 240 euro voor de hele maand gezet en dus op 60 euro per week. Ik had er zin in. Dit ging lukken, dat wist ik zeker.
En toen opende ik m’n mail
“We komen eraan!”, zag ik staan. Afzender: HelloFresh. Huh? Wat? Ik heb al in geen tijden geen maaltijdbox van HelloFresh meer gehad. En ik weet ook vrij zeker dat ik tot minstens half februari al m’n dozen heb afgezegd.
Maar nee. Vaag herinner ik me dat ik een week of wat terug de optie ‘eens per maand’ heb aangevinkt. En daarmee heb ik de bestelling van begin februari blijkbaar weer geactiveerd. Dat realiseerde ik me destijds niet. Was ook niet mijn bedoeling.
Even over HelloFresh
Ik heb een haat-liefdeverhouding met HelloFresh. Soms ben ik er superblij mee, dan geven de dozen me net het zetje dat ik nodig heb om nieuwe recepten te proberen. En soms baal ik nogal van de agressieve marketingtactieken die het bedrijf inzet.
En dan is er nog de prijs, waar ik met enige nuance naar kijk. Als je alles zelf een beetje slim inslaat, ben je zonder twijfel goedkoper uit. Maar toch, als HelloFresh ervoor zorgt dat je minder vaak in de supermarkt komt, kan dat ook een besparing betekenen.
Hoe dan ook, deze week wilde ik géén HelloFresh
Snel check ik m’n bankrekening. Voor drie maaltijden voor twee personen is er 35,99 euro afgeschreven. Ah, gelukkig, ik kreeg nog wel tien euro korting. Maar toch, in nota bene de eerste week waarin ik van 60 euro wilde leven, had ik dit niet willen kopen.
Een ogenblik overweeg ik te checken of ik de bestelling nog snel kan annuleren. Maar nee, geen goed idee. Ik twijfel wiens schuld het is, die van HelloFresh of die van mij, en ik heb geen zin om te bakkeleien met iemand van een klantenservice.
Tijd voor een nieuw plan
Ik werp nog snel een blik op de Hello Fresh-recepten die ik krijg, ik heb ze dit keer immers niet zelf uitgekozen. Valt mee. Niks dat ik niet lust. Vooruit, accepteren dan maar, en bedenken hoe ik deze tegenvaller het beste kan oplossen.
De opties die ik zie:
- Opgeven, oftewel me erbij neerleggen dat m’n plan om deze maand goedkoper boodschappen te doen warempel al in de eerste week is mislukt
- Fanatiek doorzetten en het de rest van de week redden met het bedrag dat er nog over is van m’n weekbudget (60 – 35,99 = 24,01 euro)
- Een tussenweg, namelijk die 35,99 euro van m’n maandbudget van 240 euro halen waardoor er in februari nog 204,01 / 4 = 51 euro per week overblijft
Ik vertel je zo welke optie ik koos. Maar eerst wil ik het nog even hebben over de paniek die ik voelde toen ik dat mailtje van HelloFresh zag.
Verzwijgen dan maar?
‘Waaaah, hoe moet dat nu met m’n blog, ik zou deze maand nog schrijven over besparen in de supermarkt ook!’ Dat was een van m’n eerste gedachten toen ik dat mailtje van HelloFresh in m’n inbox zag. Ik wilde het goede voorbeeld geven.
Verzwijgen dan maar? Doen alsof het nooit is gebeurd?
Maar nee, als er iets is dat ik van het schrijven over m’n studieschuld heb geleerd, is het wel hoe louterend het is om alles eerlijk te delen. Gewoon, hup, vertellen. Weg met schaamte en weg met schuldgevoelens. Nergens voor nodig.
Bovendien is het voorval met die bloody HelloFresh-box natuurlijk gewoon een goed verhaal. Want natúúrlijk gaat er iets mis. Als je goedkoper boodschappen gaat doet, zul je altijd wel ergens tegen een tegenvaller aanlopen.
Wacht niet op die perfecte maand
Die perfecte maand waarin alles loopt zoals je vooraf had bedacht, die bestaat niet. Als je gaat budgetteren zul je tegenvallers treffen. En meevallers trouwens ook. Ontkom je niet aan, hoe goed je ook probeert te plannen. Het hoort erbij.
En dat is oké.
Ik zoek niet langer naar manieren om een perfect resultaat te halen. Welnee. Werkt niet. Fuck perfectionisme. Het is veel beter om flexibel te zijn, mezelf toe te staan om te experimenteren en om fouten te maken, en om te focussen op plezier.
En hier mijn oplossing
Hoe kan ik het leuker en makkelijker maken? Die vraag stel ik mezelf regelmatig. En die vraag stelde ik mezelf ook deze week, met die HelloFresh-doos in aantocht. Mijn antwoord: niet balen, mezelf niet op de kop geven, en blij zijn met die maaltijden.
Ik besloot te kiezen voor de tussenweg, die van het aanpassen van mijn budget naar 51 euro per week voor boodschappen. Dat bedrag komt mooi uit, het is exact een euro boven het minimumbedrag waarvoor ik mijn boodschappen kan laten thuisbezorgen.
Maaike, laat jij je boodschappen thuisbezorgen?
Jep. Dat bespaart me geld. Dat had ik niet verwacht maar dat is wel zo, ontdekte ik in de pandemie. Daarover zal ik de volgende keer ’n blog post schrijven. Tenminste, als er in de komende week niet opnieuw iets misgaat wat een leuker verhaal oplevert natuurlijk.
Leuke blog die zeker waardevol is voor iedereen die wilt besparen op zijn boodschappen. Ik heb zelf ook een artikel over aanbiedingen geschreven die ook relevant kan zijn en past bij dit onderwerp. Deze is te lezen op: https://boodschappenmetco.nl/supermarkt-aanbiedingen/