Goedkoper boodschappen doen: meteen een tegenvaller in de eerste week

Een vrouw kijkt met een serieuze blik naar haar laptop (wellicht ontdekt ze net als ik een tegenvaller bij het goedkoper boodschappen doen)
Ontdek je bij het goedkoper boodschappen doen een tegenvaller? Don’t worry. Hoort erbij. Foto: Microsoft Edge

De eerste week dat ik goedkoper boodschappen wilde doen zit erop, en ik begon verdorie meteen met een tegenvaller.

Lees maar even mee.

Ik had vorige week dinsdag nog wel met zoveel vertrouwen in m’n plan om in februari geld te besparen op de supermarkt. M’n budget had ik op 240 euro voor de hele maand gezet en dus op 60 euro per week. Ik had er zin in. Dit ging lukken, dat wist ik zeker.

En toen opende ik m’n mail

“We komen eraan!”, zag ik staan. Afzender: HelloFresh. Huh? Wat? Ik heb al in geen tijden geen maaltijdbox van HelloFresh meer gehad. En ik weet ook vrij zeker dat ik tot minstens half februari al m’n dozen heb afgezegd.

Maar nee. Vaag herinner ik me dat ik een week of wat terug de optie ‘eens per maand’ heb aangevinkt. En daarmee heb ik de bestelling van begin februari blijkbaar weer geactiveerd. Dat realiseerde ik me destijds niet. Was ook niet mijn bedoeling.

Even over HelloFresh

Ik heb een haat-liefdeverhouding met HelloFresh. Soms ben ik er superblij mee, dan geven de dozen me net het zetje dat ik nodig heb om nieuwe recepten te proberen. En soms baal ik nogal van de agressieve marketingtactieken die het bedrijf inzet.

En dan is er nog de prijs, waar ik met enige nuance naar kijk. Als je alles zelf een beetje slim inslaat, ben je zonder twijfel goedkoper uit. Maar toch, als HelloFresh ervoor zorgt dat je minder vaak in de supermarkt komt, kan dat ook een besparing betekenen.

Hoe dan ook, deze week wilde ik géén HelloFresh

Snel check ik m’n bankrekening. Voor drie maaltijden voor twee personen is er 35,99 euro afgeschreven. Ah, gelukkig, ik kreeg nog wel tien euro korting. Maar toch, in nota bene de eerste week waarin ik van 60 euro wilde leven, had ik dit niet willen kopen.

Een ogenblik overweeg ik te checken of ik de bestelling nog snel kan annuleren. Maar nee, geen goed idee. Ik twijfel wiens schuld het is, die van HelloFresh of die van mij, en ik heb geen zin om te bakkeleien met iemand van een klantenservice.

Tijd voor een nieuw plan

Ik werp nog snel een blik op de Hello Fresh-recepten die ik krijg, ik heb ze dit keer immers niet zelf uitgekozen. Valt mee. Niks dat ik niet lust. Vooruit, accepteren dan maar, en bedenken hoe ik deze tegenvaller het beste kan oplossen.

De opties die ik zie:

  • Opgeven, oftewel me erbij neerleggen dat m’n plan om deze maand goedkoper boodschappen te doen warempel al in de eerste week is mislukt
  • Fanatiek doorzetten en het de rest van de week redden met het bedrag dat er nog over is van m’n weekbudget (60 – 35,99 = 24,01 euro)
  • Een tussenweg, namelijk die 35,99 euro van m’n maandbudget van 240 euro halen waardoor er in februari nog 204,01 / 4 = 51 euro per week overblijft

Ik vertel je zo welke optie ik koos. Maar eerst wil ik het nog even hebben over de paniek die ik voelde toen ik dat mailtje van HelloFresh zag.

Verzwijgen dan maar?

‘Waaaah, hoe moet dat nu met m’n blog, ik zou deze maand nog schrijven over besparen in de supermarkt ook!’ Dat was een van m’n eerste gedachten toen ik dat mailtje van HelloFresh in m’n inbox zag. Ik wilde het goede voorbeeld geven.

Verzwijgen dan maar? Doen alsof het nooit is gebeurd?

Maar nee, als er iets is dat ik van het schrijven over m’n studieschuld heb geleerd, is het wel hoe louterend het is om alles eerlijk te delen. Gewoon, hup, vertellen. Weg met schaamte en weg met schuldgevoelens. Nergens voor nodig.

Bovendien is het voorval met die bloody HelloFresh-box natuurlijk gewoon een goed verhaal. Want natúúrlijk gaat er iets mis. Als je goedkoper boodschappen gaat doet, zul je altijd wel ergens tegen een tegenvaller aanlopen.

Wacht niet op die perfecte maand

Die perfecte maand waarin alles loopt zoals je vooraf had bedacht, die bestaat niet. Als je gaat budgetteren zul je tegenvallers treffen. En meevallers trouwens ook. Ontkom je niet aan, hoe goed je ook probeert te plannen. Het hoort erbij.

En dat is oké.

Ik zoek niet langer naar manieren om een perfect resultaat te halen. Welnee. Werkt niet. Fuck perfectionisme. Het is veel beter om flexibel te zijn, mezelf toe te staan om te experimenteren en om fouten te maken, en om te focussen op plezier.

En hier mijn oplossing

Hoe kan ik het leuker en makkelijker maken? Die vraag stel ik mezelf regelmatig. En die vraag stelde ik mezelf ook deze week, met die HelloFresh-doos in aantocht. Mijn antwoord: niet balen, mezelf niet op de kop geven, en blij zijn met die maaltijden.

Ik besloot te kiezen voor de tussenweg, die van het aanpassen van mijn budget naar 51 euro per week voor boodschappen. Dat bedrag komt mooi uit, het is exact een euro boven het minimumbedrag waarvoor ik mijn boodschappen kan laten thuisbezorgen.

Maaike, laat jij je boodschappen thuisbezorgen?

Jep. Dat bespaart me geld. Dat had ik niet verwacht maar dat is wel zo, ontdekte ik in de pandemie. Daarover zal ik de volgende keer ’n blog post schrijven. Tenminste, als er in de komende week niet opnieuw iets misgaat wat een leuker verhaal oplevert natuurlijk.

Er is ook een boek!

Heb je een studieschuld? Lees m'n boek en je krijgt zin in aflossen.

Categorieën

Aflossen

Schaamte en gepieker

Besparen

Geld verdienen

Studeren

Budgetteren

Wonen

Minimalisme

1 REACTIE

Reacties zijn gesloten.

Mijn studieschuld

100%
Het was €51.759,61. Nu nog €0!!

Maaike Wind

Voormalig studieschuldbezitter

Durfde lang niet te kijken hoe hoog haar studieschuld was. Deed het toen toch. Schrok. Werd moedeloos. Begin 2019 was ze het zat. Fuck die studieschuld. Aflossen, en rap. Dertigduizend euro in twee jaar. Doe mee!

Wil jij óók zin in aflossen?

Schrijf je in en ontvang elke week mijn aflos-inspiratie in je inbox.