De valkuil van reclame: waarom ik advertenties zoveel mogelijk negeer

De Vismarkt in Groningen met winkels, marktkraampjes en mensen, symbolisch voor de valkuil van reclame: laat jij je verleiden tot het kopen van dingen die je eigenlijk helemaal niet wilt?
De valkuil van reclame: laat je je verleiden tot het kopen van dingen die je eigenlijk helemaal niet wilt?

Dit verhaal gaat over de valkuil van reclame.

Wacht. Wat?

Iemand die in twee jaar tijd dik dertigduizend euro studieschuld aflost, die moet wel dol zijn op aanbiedingen. Verwoed reclamefolders lezen. Etalages checken. Advertenties uitpluizen.

Toch?

Nope. Ik heb een hekel aan reclame.

Kijk maar naar dit blog

Inmiddels schrijf ik ruim anderhalf jaar over het aflossen van mijn studieschuld en toch heb ik niet veel bespaartips gedeeld.

En áls ik dan al iets over besparen schrijf, dan schrijf ik meestal over dat ik allerlei dingen gewoon helemáál niet meer koop. (Kijk maar.)

De valkuil van reclame

Stel je ziet een paar laarzen. Ze zijn prachtig, comfortabel en, zowaar, in de aanbieding. Normaal gesproken kosten ze 129 euro maar deze week krijg je 50 procent korting. Bij de kassa reken je 64,50 euro af.

Wat denk je dan?

Wat vertel je jezelf over die aankoop?

  • Vroeger had ik gedacht: “Yes, ik heb 64,50 euro bespaard!”
  • Tegenwoordig denk ik: “Ik heb 64,50 euro uitgegeven.”

Maaike, doe niet zo flauw!

Nou, het is niet flauw. Tenminste, het is niet zo bedoeld, in elk geval. Al had ik het vroeger zelf ongetwijfeld wel degelijk flauw gevonden.

Het punt is: 50 procent korting krijgen betekent dat je geld uitgeeft. En als je niks koopt, hou je al je geld zelf. Dan heb je 100 procent korting, als het ware.

En tuurlijk, niet alle aanbiedingen zijn slecht

Ik koop soms heus nog dingen. En als ik iets koop, zeker als het om wat duurdere spullen gaat, dan wil ik graag korting.

Maar wat ik me aldoor realiseer: reclamefolders, advertenties en kortingsacties zijn niet bedacht om mij geld te laten besparen. Ze zijn bedacht om mij geld te laten uitgeven.

En dus ben ik er voorzichtig mee.

  • Ik heb een NEE-NEE-sticker op m’n brievenbus (gratis te krijgen bij je gemeente)
  • Ik schrijf me bijna nooit in voor nieuwsbrieven
  • Ik blader nooit zomaar door reclamefolders *
  • Ik ga nooit winkelen zonder specifiek doel

* Vooruit, dit is niet waar. Als ik bij mijn ouders op bezoek ben en er ligt een stapel op tafel dan spiek ik vaak toch even.

Kortom: ik negeer advertenties zoveel ik kan

En dat went trouwens. Ik woon in de binnenstad van Groningen, midden tussen de winkelstraten. De felgekleurde etalages schreeuwen je tegemoet.

En toch hè? Als ik nu een rondje wandel, dan zie ik ze nauwelijks nog.

Ik zie mijn zoontje die vrolijk van prullenbak naar prullenbak rent. Ik zie vogels die patatvorkjes zoeken voor het bouwen van hun nestjes (jep, dat doen die stadsduiven echt, love them). Ik zie mensen en fantaseer over wie ze zijn en hoe hun leven eruit ziet.

En wat als ik echt iets wil kopen?

Ja, dan zet ik die advertenties natuurlijk strategisch in.

Dat gaat zo.

Stap 1: Als ik iets nieuws wil, dan koop ik het nooit direct

Ik wacht eerst eens even af. Wil ik het na drie weken nog steeds? En zo ja, waarom dan? Wat loop ik mis als ik het ding niet koop? En als ik het echt wil, kan ik het misschien zelf maken? Tweedehands kopen?

Stap 2: Als ik écht iets nieuws wil, dan ga ik op onderzoek uit

Wat is er allemaal te krijgen? Welke merken verkopen het? Wat zeggen de reviews? Welk merk is goedkoop? En wat is het nadeel van goedkoop? Is er een duurzaam merk waar ik met liefde extra geld voor betaal?

Stap 3: Als ik weet wat ik precies wil, dan hou ik de aanbiedingen in de gaten

Want ja, ik wil natuurlijk best 50 procent korting. Maar dan wel alléén als ik iets koop dat ik ook daadwerkelijk heel graag wil, en niet slechts omdat een felgekleurde advertentiefolder mijn aandacht trekt.

Saai?

Dat vind ik niet. Integendeel, zelfs.

Het minimalisme stimuleert mij om goed na te denken over wat ik belangrijk vind. En vervolgens kies ik er heel bewust voor om mijn geld uit te geven aan precies die dingen.

En niet aan de rest.

En die strategie maakte dat het me lukte om mijn studieschuld heel snel af te lossen. Dat ik mijn baan durfde op te zeggen om fulltime blogger en ondernemer te worden. Dat ik minder stress voel, en meer tijd heb voor de dingen die ik graag doe.

En bespaartips?

Ach ja, ik heb er best een paar. Voor goedkoper boodschappen doen in de supermarkt bijvoorbeeld, en dan zonder dat het veel tijd kost. Die zet ik binnenkort wel even op een rij hier op dit blog.

Maar wil je echt veel geld besparen? Wees je bewust van de valkuil van reclame, gooi die folders eens een tijdje uit het raam en kijk wat er gebeurt. Wie weet helpt het jou wel net zoveel als mij.

Meer verhalen over minimalisme

Er is ook een boek!

Heb je een studieschuld? Lees m'n boek en je krijgt zin in aflossen.

Categorieën

Aflossen

Schaamte en gepieker

Besparen

Geld verdienen

Studeren

Budgetteren

Wonen

Minimalisme

2 REACTIES

  1. Zo herkenbaar! Mijn moeder hoort in de categorie “kijk eens hoeveel ik heb bespaard”. Ik heb daarentegen sinds een tijdje ook een nee-nee-sticker waardoor ik inderdaad niet weet wat ik mis.

    Nieuwsbrieven weiger ik ook te ontvangen en ik heb geen H&M/Bol.com apps (want ik ken mezelf, dat is allemaal veel te leuk). Wel heb ik bij een paar webshops verlanglijstjes gemaakt, maar dat is voor de lange termijn (als ik er ooit het geld aan uit wil geven/het echt “nodig” heb).

    • Hey, lekker bezig! En ja, zo’n verlanglijstje werkt goed hè? Ik heb er ook een paar in m’n telefoon. Eentje voor mezelf en ook eentje voor vrienden en familie.

Reacties zijn gesloten.

Mijn studieschuld

100%
Het was €51.759,61. Nu nog €0!!

Maaike Wind

Voormalig studieschuldbezitter

Durfde lang niet te kijken hoe hoog haar studieschuld was. Deed het toen toch. Schrok. Werd moedeloos. Begin 2019 was ze het zat. Fuck die studieschuld. Aflossen, en rap. Dertigduizend euro in twee jaar. Doe mee!

Wil jij óók zin in aflossen?

Schrijf je in en ontvang elke week mijn aflos-inspiratie in je inbox.